|
||||||||
|
De avant-gardistische folk- en art.rockzangeres en songschrijfster Susanna Wallumrød uit Oslo, Noorwegen is inmiddels 45 jaar geworden en kan terugblikken op een meer dan twintigjarige carrière en een uitgebreide discografie van zo’n vijftien albums. In maart 2022 schreef ik voor ‘Rootstime’ een recensie over de toenmalige plaat “Elevation” van deze muzikante die albums uitbracht onder de namen ‘Susanna’, ‘Susanna And The Magical Orchestra’ en ‘Susanna Wallumrød’. Op “Elevation” had ze gedichten van de Franse 19e eeuwse Franse dichter Charles Baudelaire naar het Engels vertaald en op muziek gezet. Eind augustus 2024 zal er een nieuwe plaat van Susanna op de markt verschijnen onder de titel “Meditations On Love”. Ze nam daarvoor in ‘Studio Paradiso’ in Oslo tien zelfgecomponeerde nummers op voor dit album dat door haar eigen label ‘SusannaSonata’ zal worden uitgebracht. Het is een plaat is die ze zelf producete in samenwerking met de Fins-Noorse producer en multi-instrumentalist Juhani Silvola. Die zorgde ook op dit album voor de meeste instrumentatie maar er waren ook bijdragen van Morten Barrikmo op klarinet, Ane Marthe Sørlien Holen op percussie, Harald Lassen op saxofoon en fluit, Sarah-Jane Summers op viool en altviool en Dag Erik Knedal Andersen op drums. Zelf speelde Susanna Wallumrød op piano, mellotron, synthesizers en Hammondorgel. Het belangrijkste kenmerk van Susanna is haar loepzuivere zachte falsetstem die ze voor dit album op melodieuze en melancholische muziek heeft geplaatst, soms nauw aanleunend bij een experimentele sound en etherische zangpartijen. Het componeren van deze tien songs begon al in 2018 en het zijn telkens weer reflecties over de liefde in al zijn aspecten, gaande van het beginnen van een nieuwe relatie tot de hartverscheurende pijn van een liefdesbreuk die veroorzaakt kan worden door ontrouw, jaloezie, kwetsbaarheid, verraad en verdriet. Hoe dat klinkt kunt u beluisteren in de twee songs uit “Meditations On Love” die we voor de video’s hebben weerhouden: de eerste single “Everyone Knows” en het nummer “Elephant Song”. In enkele songs bezingt ze wat er allemaal kan gebeuren tussen het begin en het einde van een relatie. Zo zingt ze in “Big Dreams” dat ze hoge verwachtingen heeft bij de start van een nieuwe liefde en dat er vertrouwen tussen de partners moet worden opgebouwd in het nummer “Leave Behind”. Ze verhaalt over de onzekerheid over de haalbaarheid van de relatie op lange termijn in “Elephant Song” en de twijfels over de motivatie en de toewijding in de song “Battles”. Het verdriet en pijn opwekkende einde van de relatie wordt bezongen in de nummers “Where Has The Love Gone” en “I Was Never Here”. Dit nieuwe album is misschien wel Susanna’s meest commerciële plaat tot op heden dankzij de bredere orkestratie en de dynamiek die uitstraalt van enkele naar popmuziek neigende nummers op de tracklijst, mede dankzij de inbreng van producer Juhani Silvola. Susanna werd in de voorbije decennia internationaal bekend omwille van haar excentrieke coverversies van hits als Dolly Parton’s “Jolene”, Leonard Cohen’s “Hallelujah” en “Love Will Tear Us Apart” van ‘Joy Division’. Maar haar eigen specifieke thema’s gerelateerde composities voor o.a. dit album zullen volgens ons later ongetwijfeld ook de ‘tand des tijds’ kunnen doorstaan. (valsam)
|